002.jpg
27 januari 2011
Visie en verantwoording

Visie en verantwoording.
Zang en muziek behoren tot de goede gaven die wij van God, onze Schepper, hebben ontvangen. We zullen deze gaven goed moeten gebruiken. Zangonderwijs kan een belangrijke bijdrage leveren aan de culturele - en de godsdienstige vorming.

Lang geleden was zingen dan ook een volwaardig schoolvak. In de laatste decennia is ons onderwijs vernieuwd. Als men nu over onderwijs hoort spreken gaat het over het behalen van scores, meetbare resultaten, in de vakken rekenen en taal. Een school krijgt nu iets van een onderneming. Een onderneming maakt winst en een school behaalt scores. Het vak zangonderwijs doet aan die strijd om hoge scores te behalen niet mee. En zo zijn we naar een situatie gegroeid waarin zangonderwijs niet meer in tel is. Geke van der Sloot deelt deze nieuwe visie op onderwijs niet. Zij blijft de school nog steeds zien als een pedagogische instelling. In het onderwijs behoort het te gaan om de vorming van de jeugd en voor die vorming zijn alle schoolvakken belangrijk.

Het verschil tussen een zangkoor en een zangschool.
Een koordirigent ziet zijn groep zangers als een eenheid. Of de groep veel of weinig leden telt doet niet terzake. Hij werkt één avond per week met zijn groep. De leidster van onze school gaat niet uit van de groep, maar van de individuele zanger. Haar visie op koorzang is: “Als je tot goede koorzang wilt komen, moet je ieder koorlid zangles geven”. En dat doet ze. Ieder kind vraagt tijd. En zo werd haar koor een school. Er zijn legio zangkoren en weinig zangscholen, want een zangschool heeft subsidie nodig. De gemeente Urk laat het echter afweten. De zangschool krijgt géén subsidie. De school probeert nu te overleven met de inkomsten uit: lesgeld, donaties, optredens en verkopen. Dat is geen simpele opgave!




Inloggen
Agenda
«  Juni 2017  »
 ma  di  wo  do  vr  za  zo 
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
Webshop


Winkelwagen
Uw mandje is momenteel leeg.

ANBI